Bli litt lykkeligere med Sara Lossius

«Jeg er blitt litt lykkeligere av Litt lykkeligere

Publisert: Skrevet av: Sara Lossius fra helse- og livsstilspodcasten Ingefær

Likevel tenker jeg daglig tenker at det er ironisk at jeg har skrevet en bok som heter Litt lykkeligere. Jeg kan være hissig som en ilder som kan kjenne at nå klikker det for meg når Lisen på fem måneder bæsjer i blæia og vi har en knapp halvtime til vi må levere eldste på skolen. Jeg er mester i å kjefte på meg selv over at huset vårt ikke er Instagram-vennlig (eller besøksvennlig, egentlig, men nå om dagen har vi jo ingen på besøk pga covid-19, flaks).

Sara Lossius, Litt lykkeligere

Men Litt lykkeligere handler ikke om å være lykkelig hele tiden. Det tror jeg ingen av oss er, og jeg har en mistanke om at hvis vi jakter for mye på lykken, lar den vente på seg, på samme måte som å finne drømmemannen virker å være lettere når man ikke er desperat på jakt etter en drømmemann.

Litt lykkeligere handler om å ha mulighet til å få det litt finere på de grå dagene og til å løfte oss selv til uante høyder de dagene vil trenger å prestere på topp. Mellom disse ytterpunktene ligger de fleste hverdagene. Hvis alle hverdagene våre blir litt lykkeligere, blir det i sum et ganske så fint liv, siden det jo er flest hverdager. Er du ikke enig?

Litt lykkeligere er delt i to. Det første kapittelet handler om hvordan, mens resten av boken handler om hva. Vi vet nemlig hva som er bra for oss: det er smart å bevege oss, spise noenlunde sunt, sove nok, og ta vare på de vi er glade i. Men likevel klarer vi ikke å følge opp dette. Hvorfor? Blant annet fordi vi ikke har nok kunnskap om hvordan etablere og opprettholde gode vaner.

Gode vaner legger grunnlaget for et godt liv. Det hjelper jo ikke med kunnskap om at søvn er viktig, om du ikke får til å legge deg i tide (jeg snakker av erfaring), eller kunnskap om at vi bør bevege på oss minst en halvtime daglig når du alltid opplever dørstokkmila. Hele det første kapittelet er derfor viet til vaner. Jeg har selv prøvd alle triksene jeg deler i boken og tro meg: det funker.

Jeg har lyst til å dele mitt favoritt-triks med deg sånn at du kan bli litt lykkeligere selv før du har kjøpt boken. Å stable er trikset, og du kan bruke det med en gang! Stabling er å legge en ønsket vane før, under eller etter en allerede etablert handling. En venn av meg står på hendene hver morgen når han trakter kaffe. Jeg vet, det er ikke for alle, i alle fall ikke for meg. Men kanskje du kan ta fem dype pust når du lager kaffe om morgenen? Ta knebøy når du pusser tenner? Tenk på hva du kan gjøre når du henger opp klær, ser på nyheter, henter kaffe på jobben, eller andre daglige gjøremål, og hekt en ønsket handling på.

Nå om dagen trener jeg et ganske rafft treningsprogram med kettlebells. Men jeg har også en baby og babyer er små tidstyver, så når får man tid til et 40-minutters trening? Min formel er: Når baby sover sin første hvil, trener jeg med kettlebells. Formelen er da mens (A) gjør jeg (B). De andre formlene er før handling A gjør jeg B. Eller: Etter handling A, gjør jeg B.

For å øke sjansen til at du faktisk gjør dette, skriv det ned et sted. Jeg øker dessuten sannsynligheten for å trene ved å legge frem treningstøy kvelden før og ta det på meg når jeg står opp. Tar jeg på vanlige klær, er løpet kjørt, da blir det ikke trening.

Forøvrig trener jeg ofte utendørs, og når jeg løper er det ofte uten musikk. Det gir nemlig helsefordeler som gjør hjernen vår litt lykkeligere. Det, og hvordan farger påvirker oss, hvorfor nytelse og sex er så viktig, triks for å si nei for å få et rikere liv, hvorfor det å bruke smartelefoner smart er smart, at isbading kan gi lykkerus og at å gi er et supertriks, og mye, mye mer får du i Litt lykkeligere.

Og siden du lurer: Ja, jeg er blitt litt lykkeligere av kunnskapen fra boken. Boken er en kombinasjon av aktuell forskning, intervjuer med mange kloke mennesker og erfaring fra eget liv, og jeg kan med hånden på hjertet si at Litt lykkeligere lever opp til navnet sitt. God les!

 

Sara Lossius