Helseplanen: 4 søyler til et liv i balanse

Hvil, spis, tren, sov = fire ting som må til for å få et balansert liv.

Publisert: Skrevet av: Rangan Chatterjee, lege og forfatter

Vi er så vant til tanken om at visse livsstiler er usunne. Vi vet at vi ikke burde røyke, vi er klar over at det ikke er så lurt å sitte ved et skrivebord i åtte timer om dagen, og at vi bør unngå å spise mye sukker. Det er kanskje en mindre kjent tanke at livsstil også kan være medisin.

Helseplanen av dr. Rangan Chatterjee

Alt dreier seg ikke om å unngå dårlige vaner, men om at riktig livsstil og kosthold faktisk kan gi bedre velvære, reversere helseproblemer og til og med få kroniske lidelser som diabetes type 2, overvekt og depresjon til å forsvinne.

God helse er noe man får utenfor legekontoret, ikke hos legen. Den beste medisinen vi kan få, er ofte livsstilen i seg selv.

Det tok en stund for dette ble klart for meg. Etter noen år i jobben som allmennpraktiker gikk det opp for meg at jeg antagelig bare hjalp en femtedel av pasientene som kom inn på kontoret mitt. Ja, jeg kunne gi dem en medisin som dempet symptomene, men jeg klarte ikke å gjøre noe med den egentlige årsaken til problemene deres.

Når vi tenker på helse og praktiserer medisin, glemmer vi nemlig ofte at menneskekroppen er ett sammenhengende system. Hvis en pasient kommer til oss med symptomer på depresjon, sier læreboken at det er en psykologisk tilstand som skyldes en kjemisk ubalanse i hjernen. Dermed vil vi nesten garantert skrive ut en resept på antidepressiva. Det jeg oppdaget, var at depresjon i likhet med mange andre tilstander like gjerne kunne skyldes dårlig kosthold, mye stress, for lite fysisk aktivitet eller, enda mer sannsynlig, en kombinasjon av alt dette.

Faktum er at kroppen ikke fungerer slik som de forenklede lærebøkene vil ha det til. Kroppen er nemlig så sammensatt, med relativt fjerntliggende deler som påvirker hverandre, at årsaken (eller årsakene) til en spesiell sykdom ikke nødvendigvis sier seg selv. Det er derfor jeg bare klarte å behandle rundt 20 prosent av pasientene mine.

Det er derfor jeg mener at vi i fremtidens medisin vil ha flere leger som er supergeneralister enn superspesialister. Medisinsk praksis er nødt til å utvikle seg i takt med vår forståelse av menneskekroppen.

På legekontoret mitt i Manchester har det å se på kroppen som et sammensatt system, virkelig gitt forbløffende resultater. Med en slik tilnærmingsmåte skriver jeg ut langt færre medisiner som bare tar seg av symptomer, enn jeg gjorde tidligere. I dag vil jeg mer sannsynlig foreskrive et kosthold med mye sunt fett, litt meditasjon og mer fysisk aktivitet enn et medikament som skal lette på humøret for en som er deprimert.

Ved å foreskrive små livsstilsjusteringer som fremmer hvile og avslapping, oppfordrer til bedre søvn og kosthold og får folk i bevegelse, har jeg klart å reversere type 2-diabetes, bli kvitt depresjon, eliminere irritabel tarm, senke blodtrykk, redusere symptomer på overgangsalder uten bruk av hormoner, bekjempe søvnløshet, hjelpe folk med å gå ned i vekt, bli kvitt alvorlig migrene og til og med reversere autoimmune tilstander – uten bruk av medisiner.

Vi vet alle at livsstil kan forårsake sykdommer. Det som ikke er like kjent, er at en livsstilsendring også kan være behandling og hindre at vi blir syke i utgangspunktet.

Tanken bak er helt enkel. Siden hver kroppsdel i større eller mindre grad påvirker nesten alle andre deler, må vi ha et mer sammensatt syn på behandling, et syn som omfatter alle deler av pasientens hverdagsliv. Min tilnærmingsmåte prioriterer årsaken fremfor symptomene. Poenget med boka Helseplanen er å gi deg en enkel, gjennomførbar plan for å gjøre det samme. Jeg vil gå lenger enn til de vanlige helserådene vi har lest så lenge – lenger enn til motepregede slankekurer og treningsprogrammer som skal fikse alt på null komma niks. Vi har gjort dette med helse for vanskelig – jeg vil forenkle det.

 

Rangan Chatterjee