Hopp til hovedinnholdet

Profesjonsrettet pedagogikk - innspill til læreres arbeid for inkludering

  • Pocket

  • 2019

  • Norsk, Bokmål

Prinsippet om at skolen skal være for alle og gi alle barn og unge like muligheter for deltakelse og læring, har lange historiske røtter i Norge.

Bestill vurderingseksemplarer

I dag er prinsippet videreført i visjonen om en inkluderende skole.I denne boka ser forfatterne nærmere på hva som menes med inkludering, og hvordan idealet kan omsettes i pedagogisk praksis og dermed sette sitt preg på lærerarbeidet og skolehverdagen til barn og unge. Spørsmålene som reises er: Hvordan skape best mulig betingelser for deltakelse for alle elevene i klassen? Hvilken betydning har fellesskapet for elevenes danningsprosess? Hvordan kan ulike arbeidsformer som læringsstrategier, estetiske uttrykksformer og nærmiljøorientert undervisning bidra til deltakelse for alle elever? Hva innebærer et inkluderende skole-hjem-samarbeid? Hvordan kan arbeid med didaktikkgrupper i utdanningen øke studentenes forståelse av inkluderende opplæring?

Boken springer ut av en forskergruppe i pedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger.  Kapitlene er skrevet for studenter i lærerutdanningene, lærere, skoleledere og skoleeiere og utdanningsforskere.

Kan bestilles til 147 butikker

På nettlager (sendes innen 1-2 virkedager)

  • Bytt i alle våre butikker
  • Klikk og hent

Oppdag mer

Lignende bøker

Utvalgte bøker

Recently viewed