Hopp til hovedinnholdet

Form eller innhold? - norsk læreplanreform 1939-1960

  • Pocket

  • 2016

  • Norsk, Bokmål

"Form eller innhold?"er en skolehistorisk fremstilling der læreplanene fra 1939 og 1960 analyseres i lys av begrepene "pedagogisk formalisme" og "pedagogisk materialisme". Går vi inn i planene, ser vi fort at de varierer med hensyn til vektleggingen av hva skolen skal være. Betoningen av skolens sosialpedagogiske funksjon kontra skolen som lærings- og oppdragelsesarena er eksempel på en problemstilling i den forbindelse. Fremstillingen beskriver også politiske, faglige eller interessemessige drivkrefter som kan hatt betydning for at læreplanene ble slik de ble. De formelle læreplanene er uttrykk for samfunnets vilje om hva som er viktig å legge vekt på i oppfostringen av de nye generasjoner. Dette er i seg selv et så stort og viktig prosjekt at det må gjøres til gjenstand for problematisering og kritisk analyse. En gjennomgang av tidligere tiders skoletenkning kan gi en dypere forsståelse for dagens skoledebatt, og mange av problemstillingene som har vært reist tidligere, har forbausende aktualitet i dag.

Ikke tilgjengelig for Klikk&Hent

På nettlager (produseres på bestilling. 2-3 uker leveringstid)

  • Bytt i alle våre butikker
  • Klikk og hent

Oppdag mer

Lignende bøker

Utvalgte bøker

Recently viewed