Å forske på egen praksisaksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet

Forfatter

Kort om boken

I dag er skoler utsatt for en stadig økende forventning om å drive forsknings- og utviklingsarbeid for å forbedre sitt undervisningstilbud. Hvilken kunnskap lærere trenger for å undervise bedre, er det imidlertid ikke enighet om. Denne boken introdu…

Oppdag mer

Velg tagger...
Spar {0}
Spar {0} som ARK-VENN
{0} til nettpris
med Klikk&Hent
Format/språk
   Klikk og hent - få varen innen 2 timer*
   Alltid bytterett - Norges beste. Bytt uten kvittering.
* Gjelder varer på lager i butikk

    Om Å forske på egen praksis

    I dag er skoler utsatt for en stadig økende forventning om å drive forsknings- og utviklingsarbeid for å forbedre sitt undervisningstilbud. Hvilken kunnskap lærere trenger for å undervise bedre, er det imidlertid ikke enighet om. Denne boken introduserer aksjonsforskning som en tilnærming lærere og skoler kan bruke for å utvikle seg og sin undervisning til fordel for elevenes læring og utvikling. Ved å forske selv og i samarbeid med andre kan praktikere få en mer aktiv rolle i reformarbeid. De implementerer ikke bare andres forskning, men utvikler selv ny og praksisforankret kunnskap. Denne fagfellevurderte antologien drøfter teoretiske og metodiske tilnærminger knyttet til forskning på egen praksis. Den omfatter ulike forståelser og viser hvilke vitenskapelige tradisjoner forskning på egen praksis står i. Videre inneholder boken konkrete eksempler på hvordan studenter, lærere og skoler har anvendt aksjonsforskning i sin praksis. Som helhet representerer bidragene viktige innspill til diskusjoner omkring samfunnsaktuelle spørsmål, som forholdet mellom autonomi og kontroll i utvikling av lærerrollen, hva lærerkompetanse er, og hvordan den kan utvikles og verdsettes. Boken er ment å skape dialog omkring temaene skoleutvikling og lærerkompetanse. Den kombinerer et praktisk siktemål, om å hjelpe studenter, lærere, skoler og lærerutdannere i gang med forskning på egen praksis, med vitenskapelige diskusjoner. På den måten gir boken innspill både til praksis og til debatt omkring praksis. Marit Ulvik er professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Hanne Riese er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Dag Roness er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.

    Kundevurderinger

    Totalvurdering: 

    Gi din vurdering: 
    Totalvurdering: 

    Detaljer

    Format
    Pocket
    Utgivelsesår
    2016
    Forlag
    Fagbokforlaget
    Språk
    Bokmål
    ISBN
    9788245020052
    Sider
    243
    Height
    240
    Width
    170
    Weight
    472
    Redigert av
    Ulvik, Marit, Riese, Hanne, Roness, Dag

    Anbefalt