Hopp til hovedinnholdet

Utforskende undervisning i matematikk

Av Per Øystein Haavold (red)
  • Pocket

  • 2024

  • Norsk, Bokmål

Utforskende undervisning har fått en sentral plass i norsk skole de siste årene og hevdes å kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag. Politikere og utdanningsbyråkrater argumenterer for at mer utforskning i skolen kan bidra til verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå.

Men hva sier forskningen om utforskning i matematikkundervisningen?

Med utgangspunkt i forskning ønsker forfatterne å gi svar på sentrale problemstillinger knyttet til utforskende undervisning i matematikk. Målet er at leseren skal få en bedre forståelse for hva utforskende matematikkundervisning er, hvordan det kan se ut på forskjellige trinn i utdanningsløpet, og, ikke minst, hva læringsutbyttet kan være. Med et klart og direkte språk setter forfatterne søkelys på matematikkundervisning i praksis.

Utforskende undervisning i matematikk en fagfellevurdert, vitenskapelig antologi skrevet av medlemmer i Forskningsgruppa i Matematikkdidaktikk ved UIT - Norges Arktiske Universitet. Den er skrevet i etterkant av et større forskningsprosjekt om utforskende undervisning finansiert av Norges Forskningsråd.

Boken vil være nyttig for lærerutdannere, lærerstudenter, lærere og alle som ønsker å lære mer om utforskende undervisning i matematikk.

    Tilgjengelig i 2 butikker

    På nettlager. Sendes innen 1-2 virkedager.

    • Bytt i alle våre butikker
    • Klikk og hent

    Oppdag mer