Den tause planeteninsektdøden - og hvordan vi kan avverge den

Format/språk (2 forskjellige)

Insekter er små, men deres betydning for alt liv på jorden er enorm. Nå blir det stadig færre av dem - siden 1970 kan vi ha mistet over 75 prosent av verdens insekter. For hvert år har det blitt færre sommerfugler, færre humler - færre av nesten hel…

Om Den tause planeten

Insekter er små, men deres betydning for alt liv på jorden er enorm. Nå blir det stadig færre av dem - siden 1970 kan vi ha mistet over 75 prosent av verdens insekter. For hvert år har det blitt færre sommerfugler, færre humler - færre av nesten hele myriaden av små kryp. Vi nærmer oss en apokalypse. Hvis denne tilbakegangen fortsetter, vil det være skjebnesvangert for verden slik vi kjenner den. Dave Goulson har vært fascinert av insekter hele livet, og er i dag en av verdens ledende forskere på feltet. I Den tause planeten formidler han all sin kunnskap og sitt lidenskapelige engasjement gjennom en kjærlighetserklæring til naturen og insekter - i form av en bok som både er en alarmklokke og et manifest for et grønnere og mer insektvennlig samfunn. For selv om tiden er i ferd med å løpe fra oss, er det ennå ikke for sent. De fleste artene er fremdeles ikke utryddet, og hvis vi gir dem litt bedre betingelser, kan bestandene vokse igjen. Vi må bare være oss å leve som om vi er en del av naturen, ikke noe utenfor den. Og første skritt på veien er å begynne å ta vare på insektene, disse små skapningene som får verden til å gå rundt.

"Her ligger håpet for vår arme jord (...) Det er frydefullt å lese hans smidige, lekende setninger med selvironisk islett, og professoren evner å forene det lidenskapelige med det vitenskapelige. Boka er både fascinerende og frastøtende." "Det skal godt gjøres å vekke lesernes engasjement for spyfluer og gjødselgravere. Dave Goulson har gjort et ypperlig forsøk." "Dette er en viktig bok!" "Min spådom er at denne boka kommer til å bli stående. Den er viktig, velskrevet, godt komponert - og dramatisk. Goulson får frem alvoret i situasjonen og vi drives fremover, side for side." "Goulson er en rivende dyktig formidler av biologisk forskning, og gjør en svært god jobb med å vise det særegne ved insektene, samt myriadene av evolusjonære nisjer de fyller. Spesielt underholdende er små beskrivelser mellom hvert kapittel - av uhyggelige, fantastiske eller ekle insekter som i hvert fall undertegnede aldri hadde hørt om før." "[Er] dette bare trist lesning? Nei, slett ikke. Dels fordi den underliggende kjærligheten til insektene skinner gjennom, og dels fordi boka også gir håp, med sine mange forslag til hva enkeltpersoner og myndigheter kan gjøre. (...) Også Goulsons skrivestil letter lesningen. Han er tydelig, iblant krass, og kommer ofte med små tørrvittige innsmett. Hvert kapittel rundes dessuten av med et gøyalt eksempel fra insektverdenen." "Ikke bare ekstremt lærerik, men også særdeles underholdende: Goulsons slentrende tone og humoristiske sans gjør at banebrytende forskning blir en ren glede å lese. For alle som er interesserte i naturen, er dette essensiell lesning." "Hvis Den tause planeten inneholder et enkelt ubestridelig budskap, er det at naturen - insekter, blomster, planter, trær, fugler og pattedyr, inkludert vår art - er ett helt og sammenhengende system (...) Denne kraftfulle boken forteller oss at vi må handle som om vi forstår denne essensielle sannheten."

2022
    Press
    9788232804467