Unge Mungo

Format/språk (4 forskjellige)

Ny bok fra Bookerpris-vinneren og forfatteren av Shuggie Bain. Mungo og James burde ikke være venner, og langt mindre kjærester. I et hypermaskulint og voldsherjet Glasgow der protestanter og katolikker holder seg på hver sin kant, er de to tenår…

Om Unge Mungo

Ny bok fra Bookerpris-vinneren og forfatteren av Shuggie Bain. Mungo og James burde ikke være venner, og langt mindre kjærester. I et hypermaskulint og voldsherjet Glasgow der protestanter og katolikker holder seg på hver sin kant, er de to tenåringenes følelser for hverandre uakseptable. Drømmen om å komme seg vekk krasjer hele tiden med angsten for å bli oppdaget. Da moren sender Mungo på tur med to tvilsomme menn, må han samle alt han har av styrke for å komme seg i sikkerhet og til et sted der han og James kan ha en framtid sammen. Unge Mungo er en gripende oppvekstskildring, en fortelling om maskulinitetens grenser og om farene ved å elske noen for høyt.

Det er brutale saker dette, men særlig de som likte «Shuggie Bain» vil finne mye å glede seg over. På sitt beste kan Douglas Stuart skrive så det røsker! Om «Shuggie Bain» var rystende realistisk er beskrivelsene i oppfølgeren enda mer smertelig, samtidig som Stuart igjen viser sitt talent for å beskrive de hardeste livsvilkårene og samtidig gi en øm og nærmest poetisk beskrivelse av en ung gutts uskyld og håp. Brutalt og vakkert. Hardt, sårt, ømt og rått. Teksten er så handlingsdrevet at den uten blygsel presser leseren ned i stolen og holder deg der til siste blad er vendt.

2022
    Gyldendal
    9788205563469