Hopp til hovedinnholdet

Jeg vil også være med! - lekens betydning for barns trivsel og sosiale læring i barnehagen

  • Pocket

  • 2010

  • Norsk, Bokmål

Hovedformålet med boka er å gi barnehagepersonale, førskolelærerstudenter og andre studenter på høgskole- og universitetsnivå som er opptatt av førskolebarn, et innblikk i hvordan man i barnehagen kan oppdage, kartlegge og iverksette tiltak overfor barn som ofte blir avvist og ignorert av sine jevnaldrende. For å få til dette må man både fokusere på barnet og på barnets omgivelser i barnehagen, da andre barn og voksne i stor grad er med på å påvirke barnets atferd.
Bokas tema belyses fra ulike teoretiske perspektiver. Sentralt står teori om lek, avvisning og ignorering og kanskje aller viktigst: teori om hvordan personalet i barnehagen kan hjelpe barn som før har blitt avvist og ignorert, til å bli inkludert i leken. For å få til dette er lekegrupper med 2-3 andre barn og en voksen den metoden som blir beskrevet. Lekegruppene blir satt sammen og tiltakene satt i verk på bakgrunn av kartlegging som er gjort på forhånd. De er skreddersydd det enkelte barnet og dets barnehagekontekst og følger ikke en ferdiglaget mal. Den voksnes oppgave i lekegruppen blir å observere barnet og gi det tilpasset støtte mens leken og samhandlingen pågår.

Tilgjengelig i 1 butikk

På nettlager (sendes innen 1-3 virkedager)

  • Bytt i alle våre butikker
  • Klikk og hent

Oppdag mer

Lignende bøker

Utvalgte bøker

Recently viewed