Læring og ferdighetsutvikling

Spar {0}
Spar {0} som ARK-VENN
{0} til nettpris
med Klikk&Hent
Format/språk
   Klikk og hent - få varen innen 2 timer*
   Alltid bytterett - Norges beste. Bytt uten kvittering.
* Gjelder varer på lager i butikk

Kort om boken

I denne studien får vi møte tre gutter fra sjuende trinn. Dette er gutter som har lang erfaring med å bruke læringsstrategier i arbeid med tekster. Spørsmålet Elin Moen stiller er hvordan de opplever at dette har betydning for deres tekstforståelse …

Oppdag mer

Velg tagger...

    Om Læring og ferdighetsutvikling

    I denne studien får vi møte tre gutter fra sjuende trinn. Dette er gutter som har lang erfaring med å bruke læringsstrategier i arbeid med tekster. Spørsmålet Elin Moen stiller er hvordan de opplever at dette har betydning for deres tekstforståelse og læring. I analysen av datamaterialet kommer Elin Moen fram til tre kategorier. For det første finner hun at guttene opplever læringsstrategier som et kognitivt hjelpemiddel: De hjelper dem til å organisere stoff, hjelper dem når de skal tilegne seg nytt stoff og hjelper dem til å jobbe med krevende tekster. For det andre finner hun at bruk av læringsstrategier bidrar til å øke motivasjonen for å jobbe med tekster: Guttene opplever at en tekst som i utgangspunktet kan være kjedelig eller vanskelig, blir morsom og spennende når den blir jobbet med ved hjelp av læringsstrategier. For det tredje, opplever guttene at bruken av læringsstrategier bidrar til mestringsfølelse: Med læringsstrategier som utgangspunkt opplever guttene at de alltid kan forholde seg til og skrive noe om en tekst. Dette gir en følelse av mestring. De kan vise at de får til noe i kraft av egen innsats. Hensikten med denne skriftserien er å presentere eksemplar på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskningen belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene.

    Kundevurderinger

    Totalvurdering: 

    Gi din vurdering: 
    Totalvurdering: 

    Detaljer

    Format
    Pocket
    Utgivelsesår
    2008
    Forlag
    Tapir akademisk forlag
    Språk
    Bokmål
    ISBN
    9788251922180
    Sider
    129
    Height
    240
    Width
    170
    Weight
    260

    Anbefalt

    Nettleseren din er utdatert

    Mye funksjonalitet på ark.no støttes ikke lenger i Internet Explorer. Vennligst bruk en nyere nettleser.