Lær meg norsk før skolestart! - språkstimulering og kartlegging i den flerkulturelle barnehagen

Kort om boken
Om Lær meg norsk før skolestart!
Barnehagen er svært viktig for barns utvikling av språklige ferdigheter, enten de har norsk eller et annet språk som morsmål. Men hvordan skaper man et godt språkmiljø i barnehagen - for alle barn? Denne boka presenterer en metode for språkstimulering og et kartleggingsverktøy til bruk i barnehagen. Gjennom tilrettelagte, språkstimulerende bokstunder får alle barna mulighet til å delta i samtalen, og de får et felles grunnlag for utforsking og lek. Ved å bruke kartleggingsverktøyet Språkpermen kan personalet få bedre innsikt i barnas språkutvikling og barnehagens språkmiljø. Verktøyet inkluderer barnas morsmål i tillegg til ferdigheter på norsk. Metode og verktøy er et resultat av prosjektet Lær meg norsk før skolestart! i Bydel Bjerke i Oslo. Lær meg norsk før skolestart! passer for studenter i førskolelærerutdanningen og for ansatte i barnehager. Den reviderte utgaven beskriver mer inngående hvordan man går fram for å starte opp med metoden og verktøyet, og sammenhengen mellom boka og Språkpermen er utdypet.
«Boka er en revidert utgave som nå har lagt større vekt på sammenhengen mellom bok og kartleggingsverktøy. Den er basert på erfaringer fra «Bjerkeprosjektet». [...] God stimulering til gode språkkunnskaper så tidlig som mulig, bidrar til å redusere forskjeller i læringsutbytte og gir bedre skoleresultater. Dette særlig for barn med minoritetsspråklig bakgrunn, funksjonshemming og barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. All forskning viser at det er viktig å kunne det norsk...