Læreren som forskerinnføring i forskningsarbeid i skolen

Forfatter

Kort om boken

Ved å starte en forskende tilnærming til lærerarbeid allerede i grunnutdanningen, kan studentene få viktige erfaringer med slik praksis. Læreren som forsker har i flere tiår vært et ideal i diskusjonen om den gode skole. Det har imidlertid gått treg…

Oppdag mer

Velg tagger...
Spar {0}
Spar {0} som ARK-VENN
{0} til nettpris
med Klikk&Hent
Format/språk
   Klikk og hent - få varen innen 2 timer*
   Alltid bytterett - Norges beste. Bytt uten kvittering.
* Gjelder varer på lager i butikk

    Om Læreren som forsker

    Ved å starte en forskende tilnærming til lærerarbeid allerede i grunnutdanningen, kan studentene få viktige erfaringer med slik praksis. Læreren som forsker har i flere tiår vært et ideal i diskusjonen om den gode skole. Det har imidlertid gått tregt å få disse gode ideene omsatt til praktisk virksomhet. Forfatterne peker på betydningen av å starte en forskende tilnærming til lærerarbeid allerede i grunnutdanningen, der studentene får motiverende og innsiktsfulle erfaringer gjennom kyndig veiledning og undervisning på området. Bokas hovedmål er å gi lærerstudenter, lærere og skoleledere et bedre grunnlag for å kunne forske i skolehverdagen. Forfatterne drøfter behovet for en slik tilnærming og presenterer ulike metoder og redskaper som kan styrke "praktikerforskningen". Boka har også aktualitet for andre profesjoner som er opptatt av å bygge og fornye kompetansen gjennom læring og reflektert erfaring. Redaktørene, dosent Mary Brekke og professor Tom Tiller fra Universitetet i Tromsø, har lang erfaring som skoleforskere. De er forfattere og redaktører av en rekke bøker om skoleutvikling og lærerutdanning. De øvrige bidragsyterne er skoleforskere og lærerutdannere fra Norge, Sverige og Finland, alle med solid erfaring fra dette forskningsfeltet. Fra Høgskolen i Finnmark: Sidsel Germeten, fra Universitetet i Bergen: Anne Grete Danielsen og Tor Vidar Eilertsen, fra Universitetet i Tromsø: Jarle Bakke, Cato R. P. Bjørndal, Kristin Emilie Bjørndal, Eli Moksnes Furu, Karin Rørnes, Hilde Sollid, Gerd Stølen og Odd Arne Thunberg. Fra NTNU: May Britt Postholm. Fra Åbo Akademi: Petri Salo og fra Gøteborgs universitet: Matts Mattsson. "Bak dette bokprosjektet finner vi forskere og lærerutdannere som gjennom mange år har vært opptatt av praksisnær forskningi skole og utdanning. De representerer miljøer og kulturer som har satt spor etter seg i forståelsen av aksjonsforskning/aksjonslæring.... Forfatterne øser villig av sin kunnskap om pedagogisk/didaktisk forskning med fokus på forbedring av arbeid i klasserommet og undervisning." Trond Eiliv Hauge, Bedre skole 2, 2013

    Kundevurderinger

    Totalvurdering: 

    Gi din vurdering: 
    Totalvurdering: 

    Detaljer

    Format
    Pocket
    Utgivelsesår
    2013
    Forlag
    Universitetsforlaget
    Språk
    Bokmål
    ISBN
    9788215021133
    Sider
    293
    Height
    241
    Width
    172
    Weight
    630
    Redigert av
    Tiller, Tom, Brekke, Mary

    Anbefalt