Syn for skrivinglæringsressurser og skriving i skolens tekstkulturer

Kort om boken

Boka Syn for skriving. Læringsressurser og skriving i skolens tekstkulturer har bakgrunn i et forskingsprosjekt der forskere har sett på hvordan forskjellige læringsressurser brukes av elever og studenter, og hva slags innvirkning denne bruken har f…

Oppdag mer

Velg tagger...
Spar {0}
Spar {0} som ARK-VENN
{0} til nettpris
med Klikk&Hent
Format/språk
   Klikk og hent - få varen innen 2 timer*
   Alltid bytterett - Norges beste. Bytt uten kvittering.
* Gjelder varer på lager i butikk

    Om Syn for skriving

    Boka Syn for skriving. Læringsressurser og skriving i skolens tekstkulturer har bakgrunn i et forskingsprosjekt der forskere har sett på hvordan forskjellige læringsressurser brukes av elever og studenter, og hva slags innvirkning denne bruken har for vellykket skriving. Kunnskapsløftet legger vekt på at alle elever skal få opplæring i grunnleggende ferdigheter gjennom hele skolegangen, og skriving er en av de gjennomløpende ferdighetene. Lykkes eleven med lesing og skriving og andre ferdigheter, lykkes han og hun også med læring i fagene. De ulike fagenes tekstkulturer er styrende for hva som skrives, og hvordan det skrives. Kunnskap om tekstkulturen i faget og senere yrket, ser ut til å være en forutsetning for vellykket skriving uansett fag eller nivå i utdanningssystemet. Forfatterne har sett på tekstkulturen i humanistiske fag som norsk og engelsk, men også realfag som fysikk og yrkesfagene teknikk og industriell produksjon og design og håndverk. Forfatterne viser at selve bruken av læringsressurser har gjennomgått en radikal forandring etter at digitale medier for alvor er tatt i bruk både i videregående skole og på universitetet. Boka inneholder en rekke refleksjoner og potensielle råd for hvordan en kan arbeide med å gi elever og studenter optimal skrivekompetanse. Den retter seg mot forskere og studenter innen lærerutdanning 8-13. Den vil også gi nyttige råd til lærere i videregående skole.

    «Utgangspunktet er et forskningsprosjekt om hvordan elevenes skriftlige produksjon blir påvirket av og avhenger av slags type læringsressurser de anvender. I hvilken grad spiller læringsmidlene en rolle for elevenes tekstproduksjon? Boka tar for seg ulike sider ved elevenes møte med tekstkrav i skolen. Hva vil det si å skrive rapporter? Skiller saktekster seg fra hverandre i ulike fag? Artiklene henter eksempler fra ulike skoleslag, som engelsk fellesfag, design og håndverk, mens andre tar fo... «Bogen tager udgangspunkt i et norsk forskningsprosjekt under Utdanning2020 gennemført 2010-13. Fokus har været at undersøge, hvordan forskellige læringsresurser bruges af elever og studerende, og hvilken slags indvirkning denne anvendelse har på en muligvis "vellykket skrivning". [...] Bogen i hånden skal læses i sin helhed i ånden: skrivning i alle fag med henblik på erkendelse og en forudsat skriftkyndig praksisorientert fagdidaktiker, for ellers kortslutter skrivekredsløbet». Les omtale a...

    Kundevurderinger

    Totalvurdering: 

    Gi din vurdering: 
    Totalvurdering: 

    Detaljer

    Format
    Pocket
    Utgivelsesår
    2013
    Forlag
    Cappelen Damm akademisk
    Språk
    Bokmål
    ISBN
    9788202409609
    Sider
    244
    Height
    241
    Width
    169
    Weight
    532
    Redigert av
    Aamotsbakken, Bente, Askeland, Norunn

    Anbefalt