Syn for skriving

Syn for skriving

læringsressurser og skriving i skolens tekstkulturer

Pris
389,-
Pocket

KLIKK&HENT

- i din ARK-butikk!

×

Spar tid og frakt med KLIKK&HENT!

Når du bruker KLIKK&HENT, kan du hente varene dine i en av våre butikker etter en time. Du slipper å betale frakt og får varene dine med en gang til den samme lave prisen som på nett.

Slik bestiller du

Legg inn mobilnummer og trykk på OK-knappen. Fra du får bekreftelse på SMS, vil varen bli holdt av i to dager til aktuell nettpris. Du betaler i butikken når du henter varen.

Reserver i butikk. Hent når det passer innen 48 timer.

NETTBESTILLING

- få varen levert rett hjem!

Sendes normalt fra oss i løpet av 2-3 virkedager

Fri frakt på kjøp over 249,-
Skriv anmeldelse
Lagerstatus Sendes normalt fra oss i løpet av 2-3 virkedager
Format Pocket
Utgivelsesår 2013
Redaktør Aamotsbakken, Bente; Askeland, Norunn
Forlag Cappelen akademisk
Språk Bokmål
ISBN 9788202409609
Sider 244
Se flere detaljer  

Om Syn for skriving

Boka Syn for skriving. Læringsressurser og skriving i skolens tekstkulturer har bakgrunn i et forskingsprosjekt der forskere har sett på hvordan forskjellige læringsressurser brukes av elever og studenter, og hva slags innvirkning denne bruken har for vellykket skriving. Kunnskapsløftet legger vekt på at alle elever skal få opplæring i grunnleggende ferdigheter gjennom hele skolegangen, og skriving er en av de gjennomløpende ferdighetene. Lykkes eleven med lesing og skriving og andre ferdigheter, lykkes han og hun også med læring i fagene. De ulike fagenes tekstkulturer er styrende for hva som skrives, og hvordan det skrives. Kunnskap om tekstkulturen i faget og senere yrket, ser ut til å være en forutsetning for vellykket skriving uansett fag eller nivå i utdanningssystemet. Forfatterne har sett på tekstkulturen i humanistiske fag som norsk og engelsk, men også realfag som fysikk og yrkesfagene teknikk og industriell produksjon og design og håndverk. Forfatterne viser at selve bruken av læringsressurser har gjennomgått en radikal forandring etter at digitale medier for alvor er tatt i bruk både i videregående skole og på universitetet. Boka inneholder en rekke refleksjoner og potensielle råd for hvordan en kan arbeide med å gi elever og studenter optimal skrivekompetanse. Den retter seg mot forskere og studenter innen lærerutdanning 8-13. Den vil også gi nyttige råd til lærere i videregående skole.

«Utgangspunktet er et forskningsprosjekt om hvordan elevenes skriftlige produksjon blir påvirket av og avhenger av slags type læringsressurser de anvender. I hvilken grad spiller læringsmidlene en rolle for elevenes tekstproduksjon? Boka tar for seg ulike sider ved elevenes møte med tekstkrav i skolen. Hva vil det si å skrive rapporter? Skiller saktekster seg fra hverandre i ulike fag? Artiklene henter eksempler fra ulike skoleslag, som engelsk fellesfag, design og håndverk, mens andre tar fo... «Bogen tager udgangspunkt i et norsk forskningsprosjekt under Utdanning2020 gennemført 2010-13. Fokus har været at undersøge, hvordan forskellige læringsresurser bruges af elever og studerende, og hvilken slags indvirkning denne anvendelse har på en muligvis "vellykket skrivning". [...] Bogen i hånden skal læses i sin helhed i ånden: skrivning i alle fag med henblik på erkendelse og en forudsat skriftkyndig praksisorientert fagdidaktiker, for ellers kortslutter skrivekredsløbet». Les omtale a...

Kundevurderinger

ARKs anbefalinger

Det finnes ingen vurderinger av dette produktet. Skriv anmeldelse
Det finnes ingen vurderinger av dette produktet.

Mer fra Norunn red. Askeland

Anbefalt


Tips en venn