Om utregning av romfang1

Forfatter , Del 1 av serien Om utregning av romfang
Format/språk (2 forskjellige)
Terningkast 5!
– VG

Ute på en kort reise opplever Tara Selter plutselig at tiden er gått i stykker. Hun står fast i attende november og dagen gjentar seg om og om igjen. Hun reiser hjem til ektemannen Thomas, som ikke er fanget i tiden som henne. Hver morgen må hun for…

Om Om utregning av romfang

Ute på en kort reise opplever Tara Selter plutselig at tiden er gått i stykker. Hun står fast i attende november og dagen gjentar seg om og om igjen. Hun reiser hjem til ektemannen Thomas, som ikke er fanget i tiden som henne. Hver morgen må hun forklare ham om sin virkelighet med vissheten om at neste dag vil forløpe på samme måte. Mens de prøver å tilpasse seg den regnfulle novemberdagen, begynner de å forstå konsekvensene av tidens stillstand. Om utregning av romfang 1 er en stor litterær begivenhet. Solvej Balle har brukt trettifem år på dette prosjektet som skal bestå av sju bøker. De tre første bøkene er nominert til Nordisk råds litteraturpris og har fått en fabelaktig mottakelse i hjemlandet Danmark.

"Litterært ballespark! Hennes lyttende språk suger leseren inn i en varsomt sansende erkjennelsesskrift med hint av thrillerens ubehag og smygende klaustrofobi. ... Sikkert er det at Balle skriver stor litteratur." "Det er neppe tvil om at Solvej Balle her bereder grunnen for et storverk som nok må betraktes som hennes andre hovedverk, ja kanskje selve hennes magnum opus." "Det er ei utprega litterær oppleving... Solvej Balle brukar språket som lommelykt og gravereiskap, og vekselvis opplyser og undergrev fundamentet i den eksistensen vi kjenner som vår." "Første bok i Solvej Balles forsøk på å fange og skildre ei radikal ombygging av tidskjensla er så vel oppslukande som smart utført. Romanens svar på korleis ein skal få tidas defekt til å forsvinne, ligg heilt ope. Det er ein cliffhanger betre enn nokon. "Romanen er fylt av et taktilt, konkret og treffende eksistensskapende univers, fanget i glitrende formuleringer." "Solvej Balle er tilbake som stor romanforfatter og skriver med ubønnhørlig konsekvens, konsis uhygge og en egen tørr intensitet. Det er originalt og tindrende vakkert." "Sirlig og intenst gjør Solvej Balle comeback med første del av et romanverk i sju deler om en kvinne som hver morgen våkner opp til den attende november." "Solvej Balle tilbake i toppform. " "Imponerende ... Solvej Balle er en strålende forfatter ... en intens, insisterende studie av isolasjon." "Solvej Balle leverer med Om utregning av romfang et mesterverk innenfor sjangeren spekulativ fiksjon."

2022
    Press
    9788232804795