Hopp til hovedinnholdet

Et møte med Viveca Sten

Bli med oss til Åre. Til et møte med Viveca Sten i omgivelsene til bøkene i den nye serien hennes, Mordene i Åre.
Foto & videoBonnier norsk forlag
TekstSandra Ågotnes Lærum
Viveca Sten i et snøfylt Åre

Viveca Sten er forfatter av serien Mordene i Sandhamn, og har tidligere gitt ut hele 10 bøker i denne serien, alle oversatt til norsk. Med Mordene i Åre setter hun et nytt utgangspunkt for en spennende serie med Hanna Ahlander i hovedrollen.

Født: Stockholm
Bor: Sandhamn/Åre

Viveca Sten er utdannet jurist ved Stockholms universitet og siviløkonom ved Handelshøyskolen i Stockholm. Nå er hun forfatter på fulltid, og bruker ofte elementer fra sin bakgrunn innenfor både juss og økonomi i sine krimromaner.
Viveca Sten har skrevet en rekke bøker, både faglitteratur og skjønnlitteratur. Hun er mest kjent for serien sin Mordene i Sandhamn, som også har blitt filmatisert og sendt på TV. Nå er hun aktuell med en ny serie, Mordene i Åre.

Aktuell med: Forsoneren

- Jeg skrev som i en rus. Jeg skrev, og skrev og skrev.

Første bok i serien starter på uhyggelig vis da et stivfrosset lik dukker opp i en av skiheisene i starten av skisesongen. Dette skaper frykt og sorg i lokalsamfunnet. Samtidig forsvinner en ung jente på vei hjem fra fest.

- Jeg hadde ikke planlagt å skrive en bok om Åre. Vi hadde akkurat bygget ferdig huset vårt her, og så tenkte vi at vi skulle være her i januar og februar. Men så kom Covid, og da ble vi sittende fast på et vis. Det gikk ikke å komme seg til Stockholm, fly, tog og alt var stopp. Men skiheisen her i Åre gikk, merkelig nok. Så det var nesten det eneste som var å gjøre, å stå på ski. En dag kom vi ned til heisen, litt for tidlig, og mens vi stod der og så heisen gå rundt og rundt, da så jeg et bilde i hodet, og så tenkte jeg: Men tenk om det lå et lik der?

Dette bildet skulle vise seg å være så kraftfullt, at samme dag satte Viveca seg ned og begynte å skrive.

Offermakeren

Av Viveca Sten
Et tåkelagt Åre sentrum
Et tåkelagt Åre sentrum

En sterk relasjon til Jämtland. Og til skigåing.

Vi sitter i hjertet av Åre, i Malmstenrummet i Åregården, det uformelle fjellhotellet fra 1800-tallet. Tåken har lagt seg over den lille skilandsbyen utenfor. Men det tar på ingen måte bort idyllen fra dette stedet med små, koselige bygninger, plassert i bratte gater og med belysning i vinduer og takrenner.

Som liten vokste Viveca opp med å feire jul i Storlien. Å stå på ski har hun gjort i hele sitt liv. Dette har gitt henne en sterk relasjon til Jämtland. Å bygge hus i Åre var derfor et naturlig valg da hun ønsket seg et sted å være på vinteren.

- Vi har stått enormt mye på ski, min familie. Vi har vært i USA, Europa… På et tidspunkt fikk vi en tanke om at det hadde vært fint å være på ett sted hvor man kan samle familien. Som et Sandhamn på vinteren.

Slik gikk det til at Åre ble det nye hjemmet til Viveca i vintermånedene. Og dermed ble det inspirasjonen til en helt ny krimserie.

I Offermakeren møter vi Hannah Ahlander som har vært heller uheldig i livet. Etter å ha både mistet jobben i Stockholmspolitiet, og oppdaget at mannen i hennes liv, Christian, har gått fra henne til fordel for en annen, havner hun litt tilfeldig i Åre hvor hun får bo i søsterens hytte. Hun bestemmer seg for å holde hodet lavt en stund fremover, men det er frem til liket i skiheisen dukker opp. Politiet i Åre er ikke rustet til å håndtere så store saker, de trenger flere folk, og det går ikke lang tid før Hanna dras inn i etterforskningen.

- Jeg har omgått Nora og Thomas (fra Sandhamn-serien) siden 2005, så det var veldig gøy å skape nye karakterer.

Viveca Sten forteller om Åre som inspirasjon til skrivingen
Viveca Sten forteller om Åre som inspirasjon til skrivingen

Å starte på en ny serie, med nye omgivelser og karakterer opplevdes ikke som problematisk for Viveca. Men ett grep gjorde hun for å tvinge seg selv over i et annet miljø. Mens Sandhamn-bøkene er skrevet i fortid, er Åre-bøkene skrevet i nåtid.

- Det ble utrolig stor forskjell på å skrive, og det var bra for meg, for da fikk jeg på en måte en sikkerhets-avstand mellom Sandhamn og Åre. Så det var ikke en risiko at jeg gled inn i Sandhamn-følelsen. Og det gjorde jeg helt bevisst, fordi jeg ville separere de to verdenene.

Viveca forteller energisk om hvordan det føles når det vokser frem nye karakterer, og fortellinger, som hun kan oversette i en tekst. Det er mye å være takknemlig for. Suksessen, å få treffe lesere, å få reise. Men det beste, forteller hun, er når hun sitter helt alene, og kjenner hvordan historien vokser frem organisk.

- Det er en skapende prosess som aldri opphører. Det er så fantastisk at det går an!

Viveca utenfor Åre Kafferosteri, hvor Hanna og Daniel pleier å møtes for en kaffe
Viveca utenfor Åre Kafferosteri, hvor Hanna og Daniel pleier å møtes for en kaffe

Da vi er på vei til Bergbanan som skal ta oss opp den stupbratte bakken til Fjellgården, passerer vi Åre Kafferosteri. Et stemningsfullt lite hus midt i Åre sentrum, hvor Hanna og Daniel pleier å møtes over en kaffe. Det er vanskelig å forestille seg at dette idylliske og koselige stedet kan inspirere til følelsesløse mord og onde handlinger. Men da den 114 år gamle vognen drar oss oppover fjellsiden er det enklere å forstå at man blir inspirert av den rå naturen og det mørke fjellet som omgir oss.

- For meg har det alltid vært spennende å skrive om et miljø der kontrastene er store. Jeg bruker å si at det holder bare å se ut av vinduet, så blir man inspirert. Det er så vakkert her. Det er også en grunn til at jeg elsker å være her på vinteren. For det er enkelt å skrive når man har dette miljøet rundt seg.

I både Offermakeren og Skyggedalen skjer det grusomme drap hvor lik blir funnet forlatt ute i den bitende kulden. Det er nesten så man kan kjenne frosten komme gjennom sidene når man leser. Men Viveca selv er ikke alltid helt sikker på hvor ideene kommer fra.

- Delvis tror jeg at det er det som er det mystiske i å være forfatter. På et vis lykkes jeg i å oversette mine tanker og følelser til mine fingertupper, og så skriver jeg ned alt. Det er som å åpne en kran, og så renner vannet. Og jeg kan ikke akkurat forklare hvor vannet kommer fra, men det finnes der.

Skyggedalen

Av Viveca Sten
Åre Bergbana er 114 år gammel, og tok oss med opp en stupbratt fjellside til Fjellgärden
Åre Bergbana er 114 år gammel, og tok oss med opp en stupbratt fjellside til Fjellgärden

- Iblant vil karakterene bestemme selv, og da får man følge etter.

Hanna Ahlander som er hovedkarakteren i Åre-bøkene er en sterk karakter. Hun har ikke problemer med å trosse grenser om det trengs, og lar ofte nysgjerrigheten og iveren etter å gjøre det rette sette henne i situasjoner som potensielt kan skade henne. I tillegg er det mange vendinger og overraskelser i historiene som driver leseren videre.

Det er aldri sånn at karakterer er basert på en spesifikk person forteller Viveca, og sammenligner det å skape en ny karakter med å koke en suppe. Man plukker fra ulike minner og erfaringer.

- Jeg låner egne følelser, minner, erfaringer og opplevelser til ulike karakterer. Iblant kan Daniel ha fått et barndomsminne fra meg, og Hanna kan ha fått noens følelser mot en forelder, og Anton kan ha fått noe som jeg har hatt en diskusjon om med noen. I Forsoneren begynner Hanna å få følelser som ikke passer så bra. Det var egentlig ikke meningen. Men plutselig ble det sånn, og jeg tenkte oi!

Kvinners rettigheter er et underliggende tema i bøkene om Hanna Ahlander. Det er helt tydelig en hjertesak for Hanna, som havner i all slags trøbbel dersom hun mistenker at en kvinne blir behandlet dårlig. Da er hun nemlig ikke sen med å blande seg. Og selv om Viveca aldri bestemmer seg for å skrive om et spesifikt tema, er hun bevisst sin stemme som forfatter.

- Når jeg begynner å skrive en bok, vil jeg fortelle en god historie. Men jeg vet også at jeg har en stemme som forfatter, og iblant bruker jeg den stemmen litt ekstra.

Viveca viser frem Copperhill, og forklarer ivrig om inspirasjonen hun har hentet her for bok 3
Viveca viser frem Copperhill, og forklarer ivrig om inspirasjonen hun har hentet her for bok 3

- Et fantastisk sted for et bestialsk mord.

Tredje bok i serien, Forsoneren, er snart ute i Norge. I denne boken er mye av handlingen lagt til det moderne Copperhill Lodge. Det er hit Viveca tar oss med når hun skal fortelle om sin tredje Åre-bok. Vi står i en av gangene blant hotellrommene mens Viveca forteller og forklarer med iver i blikket. Hun peker ut morderens rømningsvei, og viser oss hvordan det var den eneste mulige rømningsveien morderen kunne ha brukt. Da vi på rekke og rad vises inn i «mordrommet» føles det nesten som at vi kommer til å møte på Hanna og Daniel der inne.

- Jeg bodde i «mordrommet» da jeg kom på at dette er et fantastisk sted for et bestialsk mord!

Lokalbefolkningen i Åre har tatt godt imot bøkene, og Viveca kan fortelle at de har vært både positive og veldig støttende.

- Jeg tror folk synes det er kult at det er fremgang, og selv om Åre allerede sitter på kartet, så tror jeg folk her synes det er artig at det kan bli så fremgangsrikt i mange land på grunn av serien.

For selv om Viveca aldri hadde drømt om nok en suksess av typen hun fikk med Sandhamn-serien, har responsen rundt Åre-serien vært overveldende. Første bok har solgt over 300 000 eks i Sverige, og innspillingen av første sesong av ny TV-serie er allerede i boks. I begynnelsen skulle både Sandhamn-serien og Åre-serien bli trilogier. Nå har hun skrevet 10 bøker i Sandhamn-serien, og er godt i gang med sin femte bok om Mordene i Åre.

- Jeg er totalt upålitelig. Du kan ikke stole på meg, ler hun.

Heldigvis for leserne har hun ikke tenkt å stoppe med det første.

- Nå kjenner jeg at jeg er utrolig nysgjerrig på Hanna og Daniel. Jeg elsker å se hvilken retning de tar, så jeg tenker at Nora og Thomas er på en lang, lang ferie. Jeg elsker Nora og Thomas også, men akkurat nå er jeg så opptatt med å se hva som skjer med Hanna og Daniel. Hvor de skal ta veien. Det er veldig kult å henge med dem.

Les alle bøkene i serien!

Spennende slukekrim 👀