Hopp til hovedinnholdet

Norskdidaktikk

Av Henning Fjørtoft, del 198 av serien
  • Innbundet

  • 2014

  • Norsk, Bokmål

Hvordan bør vi undervise i norsk? Og hva skal elevene lære? Slike spørsmål er rammen for norsklærerens arbeidshverdag.
Norskdidaktikk er en helhetlig og oppdatert innføring i fagdidaktikk for norskfaget. Henning Fjørtoft presenterer sentrale teorier om undervisning og læring i norsk og viser hvordan faget kan organiseres for å fremme læring og motivasjon for alle elever.
Norskfaget er det største av de humanistiske fagene i skolen, og Fjørtoft legger stor vekt på språk- og litteraturundervisning. Han gir en innføring i begrepet literacy, og dekker sentrale områder som lesing, muntlighet, litteraturundervisning og skriving. Praktisk orienterte kapitler om læringsstrategier, planlegging og vurdering gir gode tips til undervisningen. Boken har et eget kapittel om flerspråklighet.
Norskdidaktikk omhandler undervisning i norskfaget fra 5. til 13. trinn i skolen.
Henning Fjørtoft er førsteamanuensis i norsk fagdidaktikk ved Program for lærerutdanning, NTNU og har tidligere undervist i grunnskole og videregående opplæring. Fjørtoft har deltatt i flere forsknings- og utviklingsprosjekter i skolen. Doktorgradsavhandlingen hans handlet om den danske lyrikeren Inger Christensen og hans forrige bok var Effektiv planlegging og vurdering (Fagbokforlaget, 2009).
«Boken är som helhet en bragd och en verklig gåva till modersmålslärare i Norden.» Arena

5.0

Tilgjengelig i 5 butikker

På nettlager (sendes normalt innen 1-2 virkedager)

  • Bytt i alle våre butikker
  • Klikk og hent

Oppdag mer

Lignende bøker

Utvalgte bøker

Recently viewed