Alle elsker Kari handler om Kari Brattsjå, som i stedet for å oppfylle drømmen om å bli skuespiller, endte som sufflør på Nationaltheatret. Nå er hun i ferd med å bli kastet ut av leiligheten hun har bodd i siden hun flyttet fra Drangedal til Oslo for femten år siden. Men i stedet for å prøve å finne seg et nytt sted å bo, forsøker hun å ordne opp i livet til en deprimert forfatter med skrivesperre og en avdanket skuespiller som håper på et comeback på scenen.
- Vi møter Kari en halvtime etter hun har blitt dumpet av kjæresten sin, som er ekstra synd siden dette var dagen hun endelig skulle spørre om hun kunne flytte inn hos ham, noe som er avgjørende da hun er i ferd med å bli kastet ut av leiligheten hun har bodd i siden hun flyttet til Oslo. Spe på med vrang mor, døende mormor, og et teaterstykke basert på forfatterskapet til Tor Ulven og voila: livskrise. Men istedenfor å ta tak i eget liv tar Kari tak i livet til Fartein, en forfatter med skrivesperre (de som leste min forrige roman, Skatten og Tyven, vil kjenne ham igjen derifra) og Sjur, en avdanket skuespiller som håper på scene-comeback.
- Kari har stor motstand til det heteronormative-livsløpet med mann, barn, hund og høytrykkspyler, som har krevd friheten til alle venninnene hennes. Kari tviholder til sin egen frihet, den som hun lengtet etter igjennom hele oppveksten i Drangedal. Kari vil heller ha det gøy, enn å ha det bra.
Boken kunne like gjerne hett «Kari elsker Kari».
- Det var viktig for meg at Kari, til tross for nevnte livskrise, ikke angrer på livsavgjørelsene hun har tatt, noe alle rundt henne vil at hun skal gjøre. Hennes lykkelige slutt er ikke mann og barn, men at hun fortsetter å velge seg selv. Boken kunne like gjerne hett «Kari elsker Kari».
- Jeg er ekstremt trygghetssøkende og vil helst ha det lunt og trygt hele tiden. I skrivingen kan jeg utsette karakterene mine for alt det jeg frykter for så å, via min makt som forfatter, gi dem en lykkelig slutt. Slik demonstrerer jeg for meg selv at det går gjerne bra til slutt. Sånn sett skriver jeg mine egne selvhjelpsbøker.
- Jeg tenker ikke så mye på budskap når jeg skriver, allikevel har de tre romanene mine en tydelig overskrift: det er mange måter å være voksen på. Du trenger hverken partner, avkom, japanske kjøkkenkniver, danske designstoler eller boliglån for å være en fullstendig voksen. Du kan til og med ha bollesveis.
Jeg oppfordrer alle til å være mer tåpelige.
- En tåpe haster ikke hjem etter jobb, men spaserer i behagelig tempo. De kikker ikke på skjerm, men på trær, himmelen eller folk. Tåper er også kjent for å snakke med seg selv, gjerne på engelsk. Det er dessuten umulig for dem å høre på musikk uten å late som om de er med i en musikkvideo. Å være tåpe er å være tilstede i eget liv, noe som er lettere sagt enn gjort. Jeg oppfordrer alle til å være mer tåpelige.